CHROMESTHESIA
Når Ensemble Hermes møder den franske prisvindende billedkunstner, Jeremie Queyras, i koncertrækken Chromesthesia oversættes musik til billedkunst og billedkunst til musik i en forestilling, der tager udgangspunkt i samsansning. Musikken er skrevet af komponister, som menes at have været synæstetikere - at de så farver for sig, når de hørte musik og i nogle tilfælde også omvendt hørte musik, når de så farver. På programmet er bl.a. musik af Sibelius, Skriabin og Ligeti, ligeosm den danske nulevende komponist Asger Agerskov Buur har skrevet et værk til lejligheden.
Jeremie Queyras kommer fra en musikerfamilie, og har således altid været i nær kontakt med den klassiske musik. Gennem de seneste år har han forbundet sine kunstneriske rødder igennem forestillinger som Chromesthesia, hvor han improviserer et maleri til levende musik:
"The painting reacts to the music and the music reacts to the painting. During these moments of exchange and symbiosis, the audience gets a glimpse into the birth of an image. In these performances the process is presented, rather than the final outcome. Thus, the audience experiences a dialogue between sound and vision, a planned journey, with accidents and improvisations. Finally, only the last layer of paint will be visible. However, the hidden layers of paint are engraved into the memories of those who witnessed the creation. What remains is a large canvas, between five and nine meters wide, like a landscape of the musical and pictorial journey, left behind by the marks of movement and sound.” - Jérémie Queyras
​
Koncertrækken gennemførtes med gavmild støtte fra Aarhus Kommune, Dansk Tennisfond, Aage og Louis Hansen Fonden, Augustinus Fonden og William Demant Fonden.